کارگاه آموزش سناریو نویسی ویژه تولیدمحتوای الکترونیکی

tolid-mohtava-senario-mohtavayeno

موضوع سناریوی آموزشی برای نخستین بار در سال 1918 توسط”فرانکلین بوبیت” مطرح شد و لزوم استفاده از سازماندهی در امر یاددهی – یادگیری مورد تأکید قرار گرفت. طرح درس به شکل امروزی آن، در سال 1950 به وسیله روان شناسان برجسته امر تعلیم و تربیت “بنجامین . اس . بلوم” شکل گرفت و در سال 1962 ” رابرت گلیرز” نظرات تکمیلی خود را در راستای دیدگاههای بلوم مطرح کرد که تا به امروز نیز مدنظر برنامه ریزان و هدف گذاران آموزشی و دست اندرکاران امور آموزشی در سطح جهان بوده است.

اولین قدم برای شروع فرایند تولید محتوای آموزشی ، نوشتن سناریو میباشد.سناریوی نوشته شده در مراحل بعدی فرایند تولیدمحتوای اموزشی نشان میدهد که فایلهای صوتی ، تصاویر ، فیلمهای آموزشی و آزمونهای تعاملی چگونه باید تهیه شوند و در کدام قسمت محتوای آموزشی مورد استفاده قرار بگیرند.

در واقع سناریوی آموزشی نقشه راه تولید محتوای اموزشی محسوب میگردد و سناریو نشان میدهد که چگونه باید به هدفهای درسی و هدفهای رفتاری درسی نزدیک شویم و مطالب را چگونه به مخاطب آموزش دهیم.

یک سناریوی اموزشی از همان ابتدا مشخص میکند که محتوای آموزشی قادر است مطالب آموزشی را به مخاطب انتقال دهد یا خیر.چنانچه در نظر دارید محتوای آموزشی تولید کنید، بهتر است روی نوشتن سناریوی اموزشی زمان زیادی صرف کنید و با قسمتهای مختلف سناریوی آموزشی آشنا شوید و انواع سناریو نویسی را فرا بگیرید.

برای نوشتن سناریوی آموزشی باید پارامترهای زیادی در نظر گرفته شود که در کارگاه آموزش  سناریو نویسی تمام جزئیات یک سناریوی خوب و حرفه ای و اثرگذار اموزش داده میشود و شرکت کنندگان در دوره با توجه به رشته تخصصی خود سناریوی حرفه ای مینویسند و با توجه به نیاز خود آنرا تبدیل به صدا ، تصویر ، فیلم و … خواهند نمود.

در کارگاه آموزش سناریو نویسی که بخشی از دوره تولید محتوای آموزشی میباشد،برخی سرفصلهای زیر تدریس خواهد.به علت عدم رعایت قوانین کپی رایت توسط برخی افراد ، از نوشتن  سرفصلهای پیشرفته معذوریم و سرفصلها فقط به صورت حضوری به شرکت کنندگان در دوره آموزش داده خواهد شد.:

سرفصلهای کارگاه آموزش سناریو نویسی در تولیدمحتوای آموزشی

1-تاریخچه سناریو نویسی

2-تعریف سناریو

3-آشنایی با انواع سناریو

4-نحوه نوشتن انواع سناریو

5-مخاطب شناسی در نوشتن سناریوی آموزشی

6-نحوه تبدیل سناریو به اجزای آموزشی

7-کاربرد فلوچارت در سناریو نویسی

8-فرمهای سناریو نویسی و بررسی اجزاء فرم

9-ارزیابی سناریوی آموزشی

10-بررسی نمونه سناریوهای اموزشی در رشته های مختلف

11-پیچیده گویی و راههای اجتناب از آن

12-تفاوت طرح درس و سناریوی آموزشی

13-…

نمونه فرم طرح درس که در طول کارگاه بخشهای مختلف آن به شرکتت کنندگان آموزش داده میشود و چند نمونه سناریو با توجه به تخصص شرکت کنندگان نیز در این فرم ثبت میگردد.

مشخصات کلی

نام درس:          دوره و پایه ی تحصیلی :

مدت جلسه :….دقیقه            سال تحصیلی:

تاریخ اجرا :                 تعداد صفحات :                   تهیه کننده :

موضوع درس

هدف کلی

هدف های جزئی

هدف های رفتاری

الگو و روش های تدریس

فضا و مدل کلاس

رسانه های آموزشی

مورد نیاز

رفتارهای ورودی

عنوان

فعالیت های معلم

فعالیت های دانش آموزان

زمان

برقراری ارتباط عاطفی

ارزشیابی تشخیصی

آمادگی و ایجاد انگیزه

محتوای درس

(اجرای تدریس )

جمع بندی

ارزشیابی پایانی

تعیین تکلیف و پایان دادن درس

 

تولید محتوای آموزشی

بروشور کارگاه سناریونویسی در تولیدمحتوای اموزشی